Saturday 16 April 2011

kanser bukan penghujung hidup tetapi permulaan...

                                                                          


assalamualaikum..:)


apa khabar hati? masihkah ia spt embun?menunduk tawaduk dpucuk2 daun ..masihkah ia seperti batu karang?berdiri tegar menghadapi gelombang ujian..

apa khabar iman? masihkah ia seperti bintang?terang benderang menerangi kehidupan..




esok 17.4.2011, mak akan start chemotherapy and radiotherapy. huh..andai aku dapat berada disisi mak..

betul..kanser bukan pemusnah hidup tapi ia akan membuatkn manusia kembali kepada ALLAH S.W.T .

Seperti yang terjadi kepada aku dan keluarga..selepas mak didagnosis breast cancer stage 1 to 2, aku rasa kenapa mesti mak aku? kenapa? why? ketika aku dapat berita tuh,aku berada di uia. hidup aku terumbang ambing.bila senyum aku tak ikhlas sampaikn kawan baikku, amy dan djah takut untuk menegur aku. maaf ye sahabat2ku.  

lecturer physics ku,madam intan pon perasaan dgn perubahan aku. madam pernah menegur ku. " fatimah,kenapa madam tengok awak susah hati je sejak akhir2 ni?"

" saya ok je,macm biasa,(control cool) "  ( dalam hati dah nk nangis sebab madam concern dkt aku..tersentuh}

roomates aku pon buat2 mcm biase sbb tak berani tegur aku.tapi aku jadi lebih dekat dgn ALLAH S.W.T.

Rasa keindahan n ketenangan bila sujud menghadap ILAHI. subhanallah.
aku sedar yang ALLAH SYNGKN aku. sebab tu ujian itu sebenarnya cantik .

                                                   


semasa cuti chinese new year,aku pulang ke kelantan.hari sebelum tuh aku telefon mak.waktu tu dh malam.aku baru je selesai study ngn mentor maths aku.thanks sya.

rasa rindu membuak2 dlm hati. mak sudah masuk hospital kerana kesokkanya ialah hari pembedahan membuang kanser. aku nak nangis sebenarnya semasa dengar suara mak,tapi tahan sebab mak sedara aku,cek nor cakap aku kena kuat. aku control suara aku supaya kedengaran ceria. " mak tidor dah ke?( apa punye soxln mestlh tak lagi)"

"belum,baru nak lelap tapi fatimah call". , " mak takut?" soalan bonus untuk mak..hahahah..naifnya aku.

"tak lah.sikit2 jah,esok pukul 10 masuk o.t. fatimah doakan mak ye." ( aku dh nk uwaaaaaa, nak kelip2)

mak,anis and ayah
hati aku selalu berdoa kepada yang MAHA ESA agar operation itu berjalan dengan lancar.

   
       

pada waktu tengahari aku telefon ayah. tapi tak diangkat.along juga tak angkat. cah and achik juga tak diangkat. arghhhh!!! aku mula fikir yang bukan2. YA ALAH . selamatkanlah mak aku.last2 cah,kak aku call aku balik. "hello.bakpo call?"

aku rasa nak sidekick je die. boleh dia tanye kenapa call..orang risaulah busukk. " tengah dok makan ni.kt pizza hut.along belanja."

memang nak kena tambah penampor.
aku risau sampai tak leh tidoq,makan. diorang..huhuhuhu.."nak hidup kena makan . jadi kena gembira selalu"



kak ipar(kak izza ),anis ,along

adik minah dan anis
aisyah,kakakku yang poyo
aku faham. mereka memang positive..I.Q dan E.Q mereka stabil.tahniah lah..aku je tak pandai uruskan diri  lagi.buat apa nak risau? bukannya kita doktor yang kena buat pembedahan tuh. jadi, kena pandai2lah mantap kan emosi macam kakak dan abang aku. 


selepas beberapa jam.mak sedar dari kesan pelali..tak tahu istilah die dlm english.

aku cakap ngn mak melalui telefon.gembiranya aku..huhuhuhuhu
alhamdulillah...

sampainya di rumah trus aku mandi2 sebab dah tak sabar nak jumpe mak yg berada di husm. kat hospital,aku cium dan peluk mak. 

sepanjang seminggu mak kat hospital,ramai yang datang melawat. kawan2 , saudara mara,anak murid mak.(since my mom is a teacher)

achik dan anis
yang aku paling kesian abang aku yang nombor dua,dia seorang yang istimewa kerana dia memang istimewa.dia lain sikit drpd kita. he's not like others normal boy cause,he is disable.dia nampak sedih sebab mak kena tinggal d hospital.dia nampak tension sebab mak sakit. sejak achik dilahirkn sampai sekarang dia tak pernah bejauhan dengan mak and ayah. kecuali masa mak dan ayah pergi mekah untuk tunaikan haji.yes. he 's totally upset. he's crying everday.huhuhuhu


macam2 pengalaman yang aku dapat masa jaga mak kat hospital.alkisahnya, ada laa sorang doktor pelatih yang jaga wad mak aku. muda lagi. lepasan uitm.dan yg paling mengejutkan abang doktor tu ex-mml.
patutla juruh.sopan santun.huhuhu,mak aku dah berkenan nak buat menantu. orangnye kecik je tapi semangat tinggi.wakakakaka. dr,adham namenya..aku pass doktor tu dekat kakak aku. agaknya diorang sebaya kot?


dan satu lagi,kerja doktor memang kena banyak2 sabar,sebabnya diorang tak pernah berhenti kerja terutamanya ketika on-call. dah macam zombie aku tengok doc tuh.dah laa hari2 pakai baju sama.kesian. 

aku nak pengsan bila tengok tempat jahitan luka mak.glup/betul! hampir2 pengsan . nasib baik ada tiang nak pegang. kalau tak gempar wad tu.bukan pesakit yg sakit tapi penunggunya. last2 aku give up. memang ada hikamahnya kenapa aku tak amik medic. 
lebih kurang aa,tapi bukan yg sebenar ni
selepas mak dipindahkan di wad istimewa, aku tidur dgn enaknya sebab wad tu aircond,tv,toilet selesa macam hotel sofa meja kerusi landing,makanan buleh pilih,n etc hahahaah

yang menariknya, sepanjang mak di hospital,ayah yang tunggu hari.aku 2 malam,kakak 2malam,ayah hari2.masa giliran aku,aku mintak ayah belikan pizza hut since usm,depan tuh ada pizza hut. kerana aku ,ayah sanggup jln kaki mlm2 belikan pizza.hahahah.cayalah ayah.thanks.love u. 
                                              
masa nak pulang ke uia , memang rasa nak buat2 pengsan dekat usm tuh biar tak payah balik.tapi ingat kata2 mak dan ayah aku mesti belajar dan terus belajar sampai nyawa terakhir. kalau aku buat pengsan,nanti pak sedara aku a.k.a dr.suhaimi, mesti akan suntik aku.asal dia jumpe aku je,tanya bila nak kawin.hello! i am only 19, ok. hari tuh masa lawat mak aku,tersempak ngn ayah ngah a.k.a doc suhaimi. yes, satu lg jodoh yg dia nk padankan untuk aku. ayah ngah ngn mama(isterinya) memang buleh buka ejen mencari jodoh laaa. 

sape2 nk kahwin bg tahu je mereka.hahahaah


hmm, aku jadi lebih matang lepas mak aku sakit.the truly my mom is not sick.of course,she has cancer but,if you meet her,you will not believe. she totally healthy. that's my mom. now she can even cook at home . huhuhu ..even taking care of her granddaughter..

ingat,kanser memang pembunuh.tapi hanya bagi orang yang berserah bulat2 nasibnya tanpa usaha. usaha.usahalah terlebih dahulu sebelum tawakkal. percayalah.ada ubatnya.dah banyak kisah benar yang aku baca pasal pesakit kanser. jika ada keinginan untuk hidup,ALLAH akan bantu. believe it.


                                    
kalau sakit,carilah penawarnya.jangan mengharapkan takdir. kalaupun anda ada satu  hari je untuk hidup,hiduplah dengan gembira dan tenang kerana ALLAH. 

I WILL stop here.penat laa nak taip2 banyak2 nih.

remeber:LIFE IS A LONG LESSON IN HUMILITY.

What cancer cannot do..
CANCER IS SO LIMITED

IT cannot cripple love
it cannot shatter hope
it cannot corrode faith
it cannot destroy peace
it cannot kill friendship
it cannot suppress memories
it cannot silence courage
it cannot invade the soul
it cannot steal eternal life
it cannot conquer the spirit.

yeah that's right. fight for the cancer.go and see the doctor. it's better late than never.



see u soon , insyallah..



                                                                                                                                       















No comments:

Post a Comment