Monday 4 April 2011

mimpi

                                                                     




assalamualaikum


hari ini aku ingin kongsikan satu kisah yang menarik.nampak entry atas ? hmm ..ape korang fikir pasal tajuk di atas?  



Dari Abu Hurairah r.a, dari Nabi s.a.w sabdanya:”Apabila hari kiamat telah dekat, jarang mimpi seorang muslim yang tidak benar. Mimpi yang paling benar ialah mimpi yang selalu berbicara benar. Dan mimpi seorang muslim adalah sebahagian dari 45 jenis nubuwwah (wahyu). Mimpi itu ada tiga jenis:(1)Mimpi yang baik adalah khabar gembira daripada Allah, (2) mimpi yang menakutkan atau menyedihkan datangnya dari syaitan, (3) dan mimpi yang timbul kerana ilusi, angan-angan atau khayalan seseorang. Maka kerana itu jika kamu bermimpi yang tidak kamu senangi, bangunlah kemudian solat dan jangan menceritakannya kepada orang lain.”
 
(Muslim)



hadis tesebut diambil dari e-hadith :http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith1.asp?keyID=1230



sahabat aku yang aku sayangi,hari ini menceritakan tentang kisah bagaimana beliau bermimpi tentang kematian ayahnya.dialog nye lebih kurang macam gini:

mrsA:                      masa balik hari tuh sy mimpi perkara tak elok . daddy, saya tut..saya bangun sambil mata beraiir dan teresak2 kesedihan.mulut saya pon berair jgk.hahahah (air liur basi)
miss fatimah yg comel:  ye ke,mainan tidur je tuh.
  tak sempat aku nak bercerita lebih lanjut, tiba2 kami senyap seketika ..........khusyuk menghirup tomyam rupanya.aku pon tak ingatnak beritahu dia.huhuhuhuhu

aku juga pernah bermimpikn perkara yng sama tapi aku buat tak tahu je.

mimpi selepas istikarah pulak satu hal.aku tak pandai nak tafsir mimpi.asal aku istikarah je aku mimpikn kawan aku(perempuan laa).aku tanya dia kenapa dia suka kacau mimpi aku.tut ..tut dia cakap mungkin kita bermadu kot.nauzubillah..minta jauh perkara2 seperti itu.

tapi ustaz ada cakap, hidayah dan petunjuk tak semestinya melalui mimpi.bila hati kita rasa tenang dan redha kerana ALLAH akan perkara tersebutt, insyaallah, ia adalah perkara baik.


wassalam..

2 comments:

  1. fam..kalau mimpi kain putih..camne tuh??mimpi sesat jalan?dan mimpi sorg laki,tp x nampak muka

    ReplyDelete
  2. wallahua'lam nanti ada masa aku tanya ustaz ..:) sapa2 tahu, bg la pndapat.

    ReplyDelete